Varia
Behalve scheepsprenten en landschappen omvat de collectie ook een aantal bijzondere prenten die inhoudelijk weinig gemeen hebben behalve dat de prentmakers in het buitenland zijn geboren. De Engelse prenten uit de Etching Revival zijn al ter sprake gekomen. Hieronder een selectie van het werk van de Vlaming Marcus Gheeraerts de Oude (ca. 1521 - ca. 1590), van de Franse Jacques Callot (1592-1635), van de Boheemse Wencelaus Hollar (1607-1677), en de Frans-Marokkaanse Erik Desmaziéres (1948-).
Marcus Gheeraerts uit Brugge wordt beschouwd als een van de eersten die de koperplaat bewerkte met de etsnaald in plaats van met de burijn. Hij is vooral bekend vanwege zijn prenten voor de Nederlandse vertaling van Aesopos’ fabels waarvan een paar bijzondere exemplaren in deze tentoonstelling zijn opgenomen. De Franse Jacques Callot bestudeerde het leven om hem heen en combineerde zijn indrukken met verbeeldingskracht en een doordacht gevoel voor compositie. Hij ontwikkelde de échoppe, een schuin afgeslepen etsnaald, waarmee etsers de zwellende lijn van de gravure konden nabootsen. Dankzij al de technische vernieuwingen werd het voor etsers mogelijk om net zo gedetailleerd te werken als de graveurs dat konden met hun burijn. De Boheemse Wencelaus Hollar werkte vooral in Engeland, waar hij zich in 1636 vestigde. Hij was een etser die tot in alle details verfijnd werkte, maar hij was geen technisch vernieuwer. Zijn oeuvre is zeer veelzijdig; hij behandelde alle denkbare onderwerpen, zoals portretten, stadsgezichten, landschappen, marines, historische onderwerpen en dieren.
Tot besluit van deze tentoonstelling het fascinerende werk van de hedendaagse Franse prentkunstenaar Erik Desmazières, een zoon van een Franse diplomaat in Marokko. Hij heeft politieke wetenschappen gestudeerd maar ook prentkunst aan de Cours du Soir de la Ville de Paris. Desmazières maakte deel uit van de Art Fantastique groep, bestaand uit kunstenaars die zich inspireerden op Bresdin, Piranesi, Callot en Dürer. Zij verkennen alles wat te maken heeft met de fantasie, de verbeelding. Het kenmerkende van Desmazières werk is een traditionele tekenvaardigheid die hij combineert met een ongebruikelijke blik op wat hij ziet. Het effect is visionair. Zijn merkwaardige architecturale perspectieven zijn zeer persoonlijk, maar maken toch een geloofwaardige indruk. Desmazières heeft vele prijzen ontvangen, onder andere de prestigieuze Grand Prix des Arts de la Ville de Paris.